Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolenes, Oskar
dc.contributor.authorDolles, Harald
dc.contributor.authorGammelsæter, Hallgeir
dc.contributor.authorKåfjord, Sondre
dc.contributor.authorRekdal, Eddie
dc.contributor.authorStraume, Solveig
dc.contributor.authorEgilsson, Birnir
dc.date.accessioned2014-03-20T13:15:27Z
dc.date.available2014-03-20T13:15:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-7962-181-2
dc.identifier.issn1893-4897
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192758
dc.description.abstract- Molde Fotballklubbs korrigerte driftsresultat har i femårsperioden 2008-2012 vært på 67 millioner. Av klubbens inntekter kommer halvparten fra Molderegionen og halvparten fra kilder utenfor regionen. - Et korrigert regionregnskap viser at MFK har bidratt til en netto kapitaltilførsel til Molderegionen på 165 millioner kroner i perioden. - MFKs virksomhet har i perioden direkte bidratt med skatteinntekter på 23 millioner kroner til Molde kommune, 5 millioner kroner til fylkeskommunen og 105 millioner til sentrale myndigheter. - Direkte og indirekte skaper MFK mellom 110-120 arbeidsplasser i Molderegionen. - MFK er svært dominerende når det gjelder å profilere Molde i riks- og regionmediene. Opp til 75 prosent av all «namedropping» av Moldenavnet i disse mediene er knyttet til MFK. På grunn av MFK får Molde en medieomtale som langt overgår det byer med tilsvarende befolkningstall oppnår. Av samme grunn får Molde også mer omtale enn større byer som Haugesund og Ålesund. Dette kan ses på som en merverdi av de 81 millioner kroner lokale sponsorkroner brukte på MFK i perioden 2008-12. - De frivillige i MFK utførte i 2012 en arbeidsinnsats målt til mer enn 59 000 arbeidstimer til en verdi av 14,1 millioner kroner. - Både utflyttede romsdalinger og MFKs tilhengere trekker fram MFK som en av Moldes viktigste merkevarer. Også romsdalinger som ikke er spesielt interessert i fotball og MFK opplever stolthet når MFK gjør det godt, og MFKs prestasjoner og sponsorer blir lagt godt merke til også blant romsdalinger som ikke har fotball som sin primære interesse. - Blant klubbens tilhengere er det tilsynelatende høy betalingsvilje for å berge klubben.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikknb_NO
dc.relation.ispartofseries2014:1; Arbeidsnotat / Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectFotballnb_NO
dc.subjectMolde Fotballklubbnb_NO
dc.subjectMFKnb_NO
dc.subjectRegionaløkonominb_NO
dc.titleToppfotballens betydning for vertsregionen : en studie av Molde Fotballklubbs betydning for Molderegionennb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.relation.projectFinansieringskilde: Sparebanken Møre og Molde Fotballklubbnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway