Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBachmann, Kari Elisabeth
dc.contributor.authorNerland, Sølve Mikal Krekvik
dc.contributor.authorSkrove, Guri Kaurstad
dc.contributor.authorHungnes, Tonje
dc.contributor.authorGroven, Gøril
dc.date.accessioned2023-10-11T06:44:05Z
dc.date.available2023-10-11T06:44:05Z
dc.date.created2020-10-12T10:24:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTidsskrift for velferdsforskning. 2020, 23 (3), 201-208.en_US
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095660
dc.description.abstractI denne artikkelen anvender vi normaliseringsprosessteori (NPT) som et kvantitativt analyseredskap i evalueringen av implementeringen av en ny intervensjon. Vi viser på denne måten hvordan NPT kan brukes for å analysere og evaluere implementeringen av et nytt samhandlingsforløp for barn og unge. NPT strukturerer både analyse, presentasjon av funn og konklusjoner. Studiens funn er viktige når intervensjonen skal videreutvikles. Ved å bruke NPT som en ramme kan vi systematisk avdekke både hemmende og fremmende faktorer som vil kunne påvirke i hvilken grad det nye samhandlingsforløpet kan etableres som en del av praksis for alle tjenestene som jobber sammen med å skape et samordnet hjelpetilbud for barn og unge. Nøkkelord: utsatte barn og unge, samhandlingsforløp, psykisk helse, implementeringsteori, normaliseringsprosessteorien_US
dc.description.abstractThe article describes the implementation of a new integrated care pathway in specialist care and in four municipalities, aimed at children and youngsters in need of coordinated care. The purpose of the pathway was to develop better routines for co-operation between families, municipality and specialist care. The approach of the analysis is the Normalization Process Theory. Questionnaire data were collected among leaders and employees. The main results show great willingness for change and commitment towards the integrated care pathway, and the respondents experience a great benefit from using the care pathway. However, there is also a need for critical assessment of which measures can further strengthen the implementation process. Critical conditions are how leaders in the participating organizations can provide for a collective implementation effort through strengthening of competence, guidance and resource allocations, supported by systematic assessments, training and exchange of experience.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.18261/issn.0809-2052-2020-03-04
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan lage gode samhandlingsforløp for utsatte barn og unge : normaliseringsprosessteori som redskap til å forstå implementeringsprosesseren_US
dc.title.alternativeHow to create good tnteraction processes for vulnerable children and young people? : normalization process theory as a tool to understand implementation processesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber201-208en_US
dc.source.volume23en_US
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskningen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.0809-2052-2020-03-04
dc.identifier.cristin1838803
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal