Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergum, Inger Elisabeth
dc.contributor.authorMordal, Elin
dc.date.accessioned2023-10-11T07:05:10Z
dc.date.available2023-10-11T07:05:10Z
dc.date.created2020-10-08T12:58:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTidsskrift for omsorgsforskning. 2020, 6 (3), 1-12.en_US
dc.identifier.issn2387-5976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095666
dc.description.abstractDen kommunale helse- og omsorgstjenesten er i en oppbyggingsfase i etablering av Startkurs. Startkurs er gruppebasert opplæring for personer med diabetes type 2. Hensikten med denne studien er å belyse hvilken betydning kommunale Startkurs kan ha for påvirkning av levevanene hos personer med diabetes type 2. Studien har et kvalitativt design, basert på individuelle dybdeintervju med syv personer med diabetes type 2. En tematisk analyse viser to hovedfunn: 1) kunnskap som veiviser og 2) vaner og repetisjon for å mestre livet med diabetes. Studien tyder på at slike startkurs kan bidra til kunnskap og motivasjon til å endre levevanene og mestre livet med diabetes type 2, men dette er ikke tilstrekkelig til å opprettholde livsstilsendringer over tid. For at livsstilsendringene skal vare, er sosial støtte, repetisjon av tidligere kunnskap og ny kunnskap nødvendig. Nøkkelord: kronisk sykdom, kommunale pasientopplæringsprogram, selvledelse, kunnskap, mestringen_US
dc.description.abstractThe Municipal Health Care Services has established local patient education programmes for the optimum treatment of people with type 2 diabetes, called the Start Course. The aim of this study was to gain an extended understanding of how patient education programmes influence the daily life of people with this disease. A qualitative design was made based on individual in-depth interviews of seven people living with type 2 diabetes. A thematic analysis showed two main themes: (1) knowledge as navigator; and (2) habits and repetition for managing life with diabetes. The study indicates that patient education programmes like the Start Course contribute to knowledge and motivation for coping and healthy living. In order to maintain the motivation and self-reliance required for healthy living, there was a need for social support, repetition of knowledge and new knowledge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-03-06
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleRepetisjon - en strategi for å opprettholde gode levevaner for personer med diabetes type 2en_US
dc.title.alternativeRepetition – a strategy for maintaining healthy living habits for people with type 2 diabetesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-12en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalTidsskrift for omsorgsforskningen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.2387-5984-2020-03-06
dc.identifier.cristin1838200
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal