Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHungnes, Tonje
dc.contributor.authorBachmann, Kari Elisabeth
dc.date.accessioned2023-10-12T11:43:51Z
dc.date.available2023-10-12T11:43:51Z
dc.date.created2020-11-18T09:01:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationForebygging.no, 2020 (7)en_US
dc.identifier.issn2535-4000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096087
dc.description.abstractMange norske skoler har tatt i bruk Spekter-undersøkelsen. Spekter er en ikke-anonym digital undersøkelse som anvendes i arbeidet med å forebygge og håndtere mobbing. Frem til nå har verktøyet vært omtalt og diskutert fra de voksnes perspektiv, og det er lite forskning på elevenes erfaringer. Denne artikkelen belyser elevenes perspektiv basert på kvalitative intervju med elever ved tre videregående skoler. Funnene viser at elevene stiller seg positive til verktøyet og betrakter det som et viktig element i lærernes arbeid med læringsmiljøet, til tross for ubehaget ved å rangere andre elever, muligheten for å svare feil og for at informasjonen skal lekke. Vi forklarer elevenes overveiende positive holdninger med at verdien av å ha et trygt læringsmiljø overskygger dette ubehaget. Nøkkelord: sSpekter, læringsmiljø, mobbing, ikke-anonyme undersøkelseren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.21340/66ev-hn48
dc.titleElevers opplevelse av å delta i en ikke-anonym undersøkelse om læringsmiljø og mobbing : erfaringer med bruk av Spekter-undersøkelsen i videregående skoleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.journalForebygging.noen_US
dc.source.issue7en_US
dc.identifier.doi10.21340/66ev-hn48
dc.identifier.cristin1849031
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel