"Jeg ønsker å lese bedre!" : intensiv leseopplæring for en elev med ADHD
Østby, May; Høium, Kari; Bromstad, Thrine M. Nøst; Hurlen, Yngvar Bjarne; Brevik, Randi; Giskemo, Claus A.; Klintwall, Lars
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298733Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien redegjør for et 10 ukers individuelt tilpasset leseopplæringsprogram, med bruk av positiv miljøtilrettelegging og systematisk lydering som metode for en 8 år gammel elev med Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Prosedyren innebærer en trinnvis tilnærming fra visuell og auditiv gjenkjenning av bokstaver til selvstendig lesing under optimale motivasjonsbetingelser. Målet var leseferdigheter tilnærmet nivået som forventes på 3. klassetrinn. Resultatene er oppmuntrende og tiltaket illustrerer hvordan det kan jobbes intensivt og systematisk over en kort periode for å gi et ekstra løft i ferdigheter.