"Mulig det finnes en angreknapp?" : mestringstillit og IKT-kompetanse hos den voksne deltids vernepleierstudent
Abstract
Studien tar for seg en fleksibel, nettstøttet deltidsutdanning i vernepleie ved Høgskolen i
Molde. De fleste studentene var over 30 år og hadde liten erfaring med IKT-verktøy. Målet med studien var å få kunnskap om studentenes opplevelse av egne IKT-ferdigheter.
Spørreskjemaundersøkelse ved oppstart og ett år etter, viste stor framgang. Samtidig strevde mange med grunnleggende tekstbehandling og funksjoner i Fronter. Studentene hadde lært gjennom hjelp fra andre, og ved å hjelpe medstudenter. Også studenter som rapporterte at de selv strevde, hjalp andre studenter. Det var manglende sammenheng mellom hva de faktisk mestret og egen beskrivelse av mestring. I tillegg til IKT-opplæring må utdanningen tilrettelegge for bevisstgjøring av egen mestring/mestringstillit og på at IKT-ferdigheter tilegnes og forbedres ved å øve.