• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Molde
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Molde
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annerledes er ikke noe man er, men noe man blir? : strategier i identitetsforhandlinger blant tidligere særvilkårselever i videregående skole

Langøy, Emmy Elizabeth
Peer reviewed, Journal article
Published version
Thumbnail
View/Open
langoy (1.732Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3085217
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler [422]
  • Publikasjoner fra Cristin [439]
Original version
Fontene forskning. 2018, 11 (1), 42-55.  
Abstract
Studien undersøker opplevd annerledeshet og identitetsforhandlinger i spennet mellom normalitet og avvik. Datamaterialet er kvalitative intervjuer av 21 voksne som i videregående skole var kategorisert med generelle lærevansker eller psykososiale vansker. Analysene viser at spesialundervisningen bidrar til mobbing, og at kategorisering gir følelse av annerledeshet. De tidligere «særvilkårselevene» håndterer annerledesheten og forhandler fram akseptable identiteter med ulike strategier. De fleste trår etter hvert inn i nye roller, knytta til arbeid, familie, vennskap og fritidsaktiviteter, som gir mestringserfaringer og fører til nye og utfyllende identiteter. Men muligheter for «doble tilhørigheter», hvor individet kan ha vansker, men like fullt være «normal», vil kunne utvide handlingsrommet for identitetsforhandlingene og redusere opplevelsen av annerledeshet. Nøkkelord: generelle lærevansker, psykososiale vansker, spesialundervisning, identitetsforhandlinger
Journal
Fontene forskning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit