Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangøy, Emmy Elizabeth
dc.date.accessioned2023-08-22T10:54:23Z
dc.date.available2023-08-22T10:54:23Z
dc.date.created2018-06-06T11:38:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFontene forskning. 2018, 11 (1), 42-55.en_US
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085217
dc.description.abstractStudien undersøker opplevd annerledeshet og identitetsforhandlinger i spennet mellom normalitet og avvik. Datamaterialet er kvalitative intervjuer av 21 voksne som i videregående skole var kategorisert med generelle lærevansker eller psykososiale vansker. Analysene viser at spesialundervisningen bidrar til mobbing, og at kategorisering gir følelse av annerledeshet. De tidligere «særvilkårselevene» håndterer annerledesheten og forhandler fram akseptable identiteter med ulike strategier. De fleste trår etter hvert inn i nye roller, knytta til arbeid, familie, vennskap og fritidsaktiviteter, som gir mestringserfaringer og fører til nye og utfyllende identiteter. Men muligheter for «doble tilhørigheter», hvor individet kan ha vansker, men like fullt være «normal», vil kunne utvide handlingsrommet for identitetsforhandlingene og redusere opplevelsen av annerledeshet. Nøkkelord: generelle lærevansker, psykososiale vansker, spesialundervisning, identitetsforhandlingeren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttp://fonteneforskning.no/annerledes-er-ikke-noe-man-er-men-noe-man-blir-6.19.589514.1fd22b173a
dc.titleAnnerledes er ikke noe man er, men noe man blir? : strategier i identitetsforhandlinger blant tidligere særvilkårselever i videregående skoleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber42-55en_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.journalFontene forskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1589390
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel