Kunnskapsutvikling og innovasjon i grenseflaten mellom utdanning og praksis
Chapter
Published version

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Bokkapittel [31]
- Publikasjoner fra Cristin [347]
Original version
Ødegård, Atle; Willumsen, Elisabeth. Kunnskapsutvikling og innovasjon i grenseflaten mellom utdanning og praksis. I: Samproduksjon i forskning : forskning med nye aktører, Askheim, Ole Petter; Lid, Inger Marie; Østensjø, Sigrid (red.), 148-162. Universitetsforlaget 10.18261/9788215031675-2019-09Abstract
Kapittelet beskriver et undervisningsopplegg for sosionomstudenter (bachelor) ved Universitetet i Stavanger hvor de deltok i forskningsbasert kunnskapsproduksjon mens de var i praksisutplassering i 4. semester. Vi presenterer dette som et eksempel på samskaping i kunnskapsutvikling og diskuterer det i lys av teori og begreper knyttet til innovasjon. Sentrale tema er sosial innovasjon, samskaping og innovasjonskompetanse. Avslutningsvis trekker vi fram betydningen av etisk refleksjon knyttet til innovasjonsprosessen. Nøkkelord: bachelorstudenter, forskningsbasert kunnskapsproduksjon, innovasjonskompetanse, samskaping, sosial innovasjon, sosialt arbeid