Forelesningen minutt for minutt – et essay om filmede forelesninger
Chapter
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Bokkapittel [44]
- Publikasjoner fra Cristin [433]
Original version
Halse, Lise Lillebrygfjeld. Forelesningen minutt for minutt – et essay om filmede forelesninger. I: Digital samhandling : Fjordantologien 2020, Halvorsen, Lars Julius; Stokken, Roar; Rogne, Wenke Mork; Erdal, Ivar John (red.), 336-353. Universitetsforlaget 10.18261/9788215037394-2020-18Abstract
Filmopptak av forelesninger har av mange institusjoner blitt sett på som et tiltak som svar på etterspørsel etter digitalisering i høyere utdanning, og som et virkemiddel til å gjøre studenters studiehverdag mer fleksibel. Basert på tidligere studier og erfaringer fra Høgskolen i Molde argumenterer jeg i dette essayet for at filmede forelesninger kan føre til redusert oppmøte og studentinvolvering, som dermed kan påvirke situert læring negativt. Nøkkelord: filmede forelesninger, videoforelesning, sosiokulturell læring, situert læring